تبلیغات
دانش اجتماعی خانواده و جوان - افسردگی یکی از عوامل اصلی بروز اختلافات و مشکلات در خانواده

اصلاح خانواده = اصلاح جامعه


Admin Logo
themebox Logo

نویسنده :
تاریخ:جمعه 16 دی 1390-07:57 ب.ظ

افسردگی یکی از عوامل اصلی بروز اختلافات و مشکلات در خانواده

  
تعریف افسردگی


    یکی از  شایعترین اختلال روانی محسوب می شود که باعث می شود فرد علائق خودرا به زندگی از دست بدهد   ، دراین بیماری  بی علاقگی ، بی تفاوتی ، بد بینی ، کاهش فعالیتهای مغزی  و  فیزیکی ، بی خوابی ، غمگینی ، گوشه گیری و بی علاقگی به روابط با اقوام  ودوستان ، کاهش نشاط و خنده ، زود رنجی و واکنش نشان دادن و حساس بودن شدید  ،  عصبیت و پرخاشگری  علائم معمولی می باشد .

 نشانه های افسردگی از نظر دانشمندان

1- بروزحالات افسردگی خلقی (  این حالت اغلب اوقات در کودکان و  نوجوانان به صورت تحریک پذیری و پر خاشگری مشاهده می شود )

2- کاهش چشمگیر شادابی و نشاط در بیشتر اوقات

3- کاهش فعالیتهای روزانه

4 - کاهش محسوس وزن بدن بدون آن که فرد تحت رژیم خاصی قرار داشته باشد ، یعنی کاهش بیش از 5 درصد وزن بدن در هر ماه ،و افزایش یا کاهش  دائمی اشتها ، ( این حالت در در کودکان و نوجوانان در صورت اضافه شدن وزن بدن  بروز می نماید )

5 - بی خوابی یا پر خوابی

6 - احساس خستگی یا کاهش انرژی تقریبا در تمام اوقات

7 - احساس پوچی یا گناه تقریبا در تمام ساعات بر اثر کژ انگاری فرد  ( این  احساس گناه و خود ملامتی به تنهایی از علائم بیماری افسردگی محسوب نمی شود )

8- عدم تمرکز فکری و احساس دائمی بیهودگی ،یا کاهش توانائی درست اندیشیدن  

9 - اندیشیدن دائمی به مرگ و خود کشی ( نه از جهت ترس ازمرگ ) بدون تصمیم یا تلاشی برای خود کشی

10 - تحریک یا کندی حرکتی روانی ،   که عبارت از افزایش یا کاهش غیر طبیعی و چشمگیر فعالیتهای جسمی و ذهنی فرد بیمار می باشد  ، البته قابل ذکر است که این احساس ذهنی نبوده و  تقریبا در تمامی اوقات ، محسوب می شود

11 - غوطه ور بودن دائمی در تخیلات و حواس پرتی


12 - البته در نوعی از افسردگی بنام افسردگی - سرخوشی که جزیی از افسردگی دوقطبی می باشد مقداری نشانه ها متفاوت باشد مثلاً ممکن است بیمار مدت 2ماه نشانه های نشاط و سرخوشی از خود نشان دهد و سپس مجدداً یک دوره 6 تا 9 ماه به افسردگی معمولی تبدیل گردد. 


نکات مهم

  • متخصصین معتقدند مهمترین مشکل و مسئله این است که معمولاً فرد افسرده متوجه بیماری خود نیست عصبیت و ناراحتیها ،مشکلات را به دیگر عوامل مرتبط می نماید و به راحتی متعاقد نمی گردد که بیمار است و باید به پزشک مراجعه نماید ولی دیگران نشانه های بیماری را در او مشاهده می نمایند.


  • بیماری افسردگی قطعاً درمان دارد و در صورت مراجعه به پزشک و استفاده از دارو  و روان درمانی به بهبودی کامل دست پیدا خواهد کرد.


  • مورد مهم در این بیماری این است نباید انتظار داشت درمان کامل در کوتاه مدت حاصل گردد بلکه همچنان که بیماری کم کم و در یک مدت طولانی ایجاد شده است بهبودی نیز بتدریج حاصل می گردد .


  • شناخت عوامل ایجاد کننده افسردگی و حذف آنها نقش کلیدی را در بهبودی خواهد داشت . 


چند توصیه اساسی

1- ضرورت مراجعه به پزشک متخصص 

2- تنظیم برنامه خاص برای اوقات فراغت  از قبیل  ورزش ، رفتن به دیدار اقوام ( افزایش روابط خانوادگی و صله رحم )  ، رفتن به پارک  و  سینما با خانواده  ، رفتن به مسافرت های زیارتی و سیاحتی

3- پرهیز از غوطه ورشدن در افکار و خیال پردازی بوسیله مطالعه روزنامه و کتاب  ، تماشای تلویزیون و غیره

4 - سعی در شاد نشان دادن خود و داشتن حالت تبسم  در طول روز و شوخ طبعی و مزاح کردن و شنیدن و گفتن لطیفه .

5- استفاده از تلقین درمانی به طوری که جملات مثبت و زیبا تکرار شود مثل این جمله که  خداوند همه عالم و همه موجودات را برای یک مصلحت و هدف مهم خلق کرده است و خداوند همه چیز را بجا و متناسب و  بسیار زیبا آفریده است ، من همه عالم را دوست دارم و من فردی مثبت اندیشم  و از منفی نگری باید پرهیز می کنم
 
6 - سعی نماید کتاب معجزه مثبت اندیشی را تهیه و چند مرتبه مطالعه کند

7 - علاوه بر  ورزش  های عادی  ، از حرکت ورزش خاص که توسط یک پزشک متخصص توصیه شده است بهره گیری نمائید  که شامل این است  فرد روی پنجه پا ( روی انگشتان پا ) ایستاده و زانوها مقداری به جلو خم   و دستها هم مقداری جلو از آرنج خم و انگشتان دست نیم باز   در حالت نفس عمیق کشیده حدود 15 ثانیه به تمامی ماهیچه ها فشار بیاوری ( یعنی علاوه بر ماهیچه های انگشتان و ماهیچه های زیر زانو و ران و ماهیچه های کمر و شکم و کتف م دستها به ماهیچه های انگشتان دست و گردن و حتی ماهیچه های صورت  که شامل فکها  نیز در ان 15 ثانیه فشار آورده  یعنی منقبض نماید  به طوری سر و گردن و دست و بازو حالت لرزش کند ، بعد از آن ده ثانیه استراحت و نفس عمیق دو باره تکرار حرکت تا 20 دقیقه 

این ورزش اگر در روز دو الی سه بار تکرار شود خود فرد به زودی به آثار  آن واقف خواهد شد

8 - پرهیز از استرسها ،  نگرانی مختلف کاری و غیره به وسیله نیروی ایمان و توکل به خداوند قادر و متعال 

9 - پرهیز  از کار زدگی  و غفلت از  اوقات فراغت  خود و خانواده 

10 - توجه به تغذیه مناسب به طوری که املاح و ویتامین ها و سایر مواد ضروری بدن تامین شود






داغ کن - کلوب دات کام
نظراتم () 


valoriemcaloon.hatenablog.com
چهارشنبه 18 مرداد 1396 06:24 ب.ظ
Hey I know this is off topic but I was wondering if you knew of any widgets I could add to my blog that automatically
tweet my newest twitter updates. I've been looking for a plug-in like this for quite some time and was hoping maybe you would have some experience with something like this.
Please let me know if you run into anything. I truly enjoy reading your blog and I look
forward to your new updates.
johannahinzmann.hatenablog.com
شنبه 14 مرداد 1396 08:30 ق.ظ
An outstanding share! I've just forwarded this onto a
co-worker who had been conducting a little homework on this.
And he actually bought me breakfast because I found it for him...
lol. So allow me to reword this.... Thanks for the meal!!
But yeah, thanks for spending time to discuss this topic here on your
blog.
BHW
چهارشنبه 23 فروردین 1396 11:02 ب.ظ
Right away I am going to do my breakfast, once having my breakfast
coming over again to read further news.
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر